Monday, June 16, 2008

CERITA ENAM PULUH

Malang tak berbau. Hari ini Persona pancit betul-betuk kat mines selepas Sungai Besi tol. Manja belasah, bawak jugak sampai pintu gerbang Selangor/Wilayah dekat Kampung Kerinci. Mujur ada kereta towing service dari Prakash Towing. Baik budak India tu, namanya Anan. Sesiapa yang mengalamai masalah kereta bolehlah call dia ditalian 016-3852040/017-3620927. Saya tanya dia berapa ganti tayar, dia kata dua puluhringgit boleh ka abang ? Cantik. Apa lagi, sayapun sibuklah letak kun kecemasan kat jalan di belakang kereta. ”Bang, itu macam punya kun kereta tak boleh nampak”. Iyalah, kecik sangat ! So, saya letak yang tiga segi. Confident sikit dia...

Dalam suram tu, cari Manja kat mana. Rupanya kat dalam kereta. Apalah bini aku ni. Patutpun si Anan tu masa jack Persona tu lambat je. Rupanya si tembam kat dalam kereta tak keluar ! Saya bab nak tukar tayar ni bukannya pandai. Nanti tayar yang nak ditukar, dengan sebuah kereta pulak kena tukar !

Mujur jugak hari ni keluar rumah jam 6.00 pagi. Kalau tak, mahunya satu Lebuhraya Persekutuan tu ’jam’. Terus terang, ini pengalaman pertama saya tayar bocor di jalanan. Si Anan tu pesan supaya kami tak bawak laju- Sebab tayar tu kecik sangat. Tak sama ballance dengan yang lain-lain. Tak palah, kata hati saya. Untung ada tayar spare tu disediakan oleh Proton. Kalau tak, tayar kereta sorong pegi pasar tu saya belasah ! Haa kau, baru ya !

Malang betul dua tiga hari ni. Jumaat lalu posting blog kata nak pergi bengkel di Pusat Latihan Felcra Seberang Perak, Kampung Gajah. Apa jadi, pagi tu masa nak hantar barang pada Tan Sri Hajah Zaleha Ismail di LPPKN, Jalan Raja Laut tergendala sekejap. Mulanya saya bersama rakan saya menuju ke destinasi masing-masing (saya ke KLCC) manakala Haziman Ibrahim nak pekena sarapan di BSN. Masa kat bas stand (sebelah Selangor Dredging, Jalan Ampang) beli sejalur betik. Sedap nampak. Haziman tak mahu. Katanya nak pekena sarapan pagi dulu. Okeylah.

Tapi, sebaik saya habis makan betik tu, tiba-tiba pipi sebelah kiri saya membengkak ! Halamak, ini sudah kira macam aktor Sidek Hussain. Apa lagi, sayapun call Haziman. Sebaik dia datang, diapun hairan yang seamat hairan ! Saya rasa macam nak nangis. Bukan apa, esok nak ke outstation. Habislah saya. Sampai di pejabat Tan Sri Zaleha, dia kata saya macam OKU ! Lepas semuanya selesai, pergi belasah sate Kajang kat MARA, Jalan Raja Laut. Apa lagi, bertambah membengkaklah pipi tu.

Call Manja kat Subang. Dia tanya nak balik ke tak (kebetulan saya bercuti). Saya kata tak payahlah. Punyalah malu. Asyik tekap pipi je sepanjang jalan kat KL tu. Selama tempoh bercuti termasuk Sabtu dan Ahad tak keluar rumah. Kesian Manja, pergi kenduri kendara rumah saudara maranya tak bersama suami. Sori.

Tapi, syukur alhamdulillah, pagi ni selepas tiba pejabat pipi yang bengkak pagi tadi dah pulih. Tension dah hilang kot. Jumpa lagi...

2 comments:

Anonymous said...

dah tau pipi bengkak, bleh plak p belasah satay..ish3..

Anonymous said...

hai pak tam. apa cter ni!!dh lama x dgr kbr. t'kjt jgk atih bila org cni bgtau pak tam bngkak pipi. atih x tau apa2. smlm br tau...ni dh shtlh ye. Alhamdulillah...2 lh mungkir janji dgn isteri sgt...:-)