Friday, April 18, 2008

CERITA EMPAT PULUH LAPAN

Astaghfar bebanyak. Cerita yang saya tulis semalam sebenarnya amat mengganggu minda. Syukur, pagi ni tenang semula untuk tugasan memberi ceramah Komunikasi Berkesan (Pengacara Majlis) kepada Puspanita Cawangan Kecil JHEOA di Gombak. Turut sama pengerusi barunya Puan Hajah Noorhayati bt. Limat yang menggantikan Datin Norhayati bt. Hassan. Prosedur biasa. Dan, diikuti dengan Mesyuarat Agung Tahunan 2006-2007. Saya berjanji untuk menyambungnya bagi sesi pengucapan awam dan lain-lain yang berkaitan. Baik sungguh respons yang saya terima. Yalah, ilmu itu kan ke untuk dikongsi bersama ? Seperti bidalan baru saya (hasil gubahan semula), ”Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan ilmu (bukan meninggalkan gelang) ”.

Nyah ada di KLCC katanya bersama Abib (isteri Emi) dan keluarga mertua Emi yang lain petang ni. Shopping sakanlah tu ! Haji Saimi (Emi) adik saya yang menetap di Sibu, Sarawak kerap juga membawa keluarganya turun KL dengan Air Asia. Semalam saya jumpa dia, Nyah dan bapa mertuanya di Sogo. Kurus adik saya tu. Beras mahal kot...

Saya pernah ke Sibu sekitar tahun 1985. Di Kem Oya, Sibu di mana Emi masa tu masih bekerja sebagai anggota tentera. Memangpun, Emi dan juga Alom (abang sulung), itulah cita-cita masa kecil mereka ! Sedang saya nak jadi doktor. Bila besar nak jumpa doktorpun takut ! Pirraah !!! Nuri, entah dah lupa nak jadi apa ? Nyah dan Yong pun saya tak tahu. Tapi, Nyah pernah ditawarkan dalam bidang perguruan di Sabah (kalau tak silap). Malang sikit, sebab masa tu tak dapat green light dari arwah emak. Yalah, masa tu minda keluarga masih dikekang dek pemikiran tradisional.

Petang, Zainal Bakar kawan baik saya beritahu, solat Jumaat hari ni kat Gombak Haji Ismail Kamus baca khutbah. Lama tak dengar cerita penceramah agama yang popular satu masa dulu tu. Lupa pulak, Selangor la ni kan di bawah Pakatan Rakyat ? Patutlah boleh berceramah....

Apapun, saya seronok dengan perkembangan dunia bloggers hari ini, di mana Dato’ Seri Khir Toyo, Datuk Raja Ahmad Zainuddin, Dato’ Seri Shahidan Kassim dan Dato’ Seri Mohd. Ali Rustam telah menyertai club. Bagus jugak, pelayar ada banyak pilihan untuk membaca. Situasi ini akan menggalakkan iklim leterasi yang sihat kembali. Tahniah !

Nak ucap tahniah jugak pada kak Kiah Cina (besar) dan suami yang bakal menerima menantu sulung pada hari minggu ini (20 April 2008). Kabarnya hanya kak Esah dan Nyah yang dapat hadir. Saya ada di Auditorium PICC, Putrajaya jam 2.30 petang untuk sesi raptai Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) KKLW 2007. Jadi, maaf kerana tak dapat hadir. Semoga semuanya berjalan lancar sepertimana yang dihasratkan. InsyaAllah. Okey, bye !

No comments: