Thursday, April 17, 2008

CERITA EMPAT PULUH TUJUH

Macam-macam yang kita dengar dan lihat mengenai perkembangan politik tanahair mutakhir ini. Walaupun begitu, kita wajar berterima kasih kepada ahli-ahli politik yang mewarnai landskap politik Malaysia yang dulu amat sinonim dengan ungkapan Malaysia Boleh ! Sekarang memangpun Malaysia Boleh. Semua boleh, berbaik boleh, bergaduh boleh, berperang boleh, bermaki hamunpun boleh ! Apa nak lagi ?

Jangan nanti dikatakan orang bahawa Malaysia hanya pandai bercakap, tapi tak pandai memperaktikkannya. Kita adalah juara kalau bab menasihati negara lain seperti Burma, Palestin, Thailand dan lain-lain negara yang bergolak. Tetapi, bagaimana dengan dalaman kita sendiri ? Sebagai rakyat yang amat cintakan tanahairnya, saya merayu agar semua ini dihentikan. Tempoh berpolitik dah selesai. Rakyat mahu keamanan dan kemakmuran. Remaja dan belia kita perlu dibimbing dan ditunjukkan contoh dan tauladan yang baik, supaya kita dapat mewujudkan barisan kepimpinan masa depan negara, yang luhur dan bersih daripada sebarang gejala yang tidak sihat seperti apa yang diperlihatkan sekarang. Basuhlah kain dalam bilik air sendiri. Jika membasuh dalam bilik air orang, segala pakaian buruk, hapak, koyak rabak semuanya terserlah. Dalam pada itu, bilik air orangpun kita sempat nak komen sama, samada bersih atau kotor situasinya !

Sampai bilakah orang kita akan dewasa dalam hidup ? Jika kita masuk ke medan juang, haruslah kita bersedia untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan samada menang atau kalah. Tetapi, tidakkah kekalahan itu juga merupakan satu rahmat. Kerana melalui kekalahanlah, kita melihat kini pelbagai usaha dibuat untuk membentuk satu pasukan parti yang kuat ! Semua orang telah sedar. Kepentingan Melayu, kepentingan bangsa, kepentingan agama ! Semuanya difikirkan secara lebih serius dan realistik !

So, janganlah melatah lagi. Mari kita bangunkan kembali Melayu yang telah jauh hanyut. Bincanglah perkara-perkara ’sulit’ dalam rumah kita sendiri. Kata orang Kelantan : ’Malu kat oghe, kalu dok cito had bendo-bendo dalam kain ni’. Janganlah fikir orang politik saja boleh bincang hal politik. Kami rakyat ni termasuk kakitangan awam nak jadi apa, tukang tonton je ke ? Tidakkah apabila mengundi rakyat dibabitkan. Masa mengundi rakyat dingatkan supaya memilih calon atau parti yang benar-benar layak. Bila selesai mengundi, rakyat (kakitangan awam) tak boleh ambil tahu pulak. Apa ni ? Ini negara demokrasi. Maka betul benarlah kata peribahasa : ’Habis madu sepah dibuang’.

Lagi ramai orang politik yang bercakap, lagi banyak perkara yang tak wajar terserlah. Jadi, jangan marah kalau kakitangan awam bercakap pasal politik. Sebab orang politiklah yang mengajar kami supaya pandai menjaga tepi kain orang. Ingatlah, bahawa tanpa sokongan rakyat, satu parti politikpun tak boleh berkembang. Jadi, hargailah setiap pandangan. Kadang-kadang rakyat marhain seperti kami lebih matang daripada sesetengah orang politik ! Jumpa lagi okey...

1 comment:

Anonymous said...

Lain macam jer cite anda kali ini. Macam orang keciwa jer...
Relaxlah, depa orang politik la ni tengah dok belajaq jadi manusia yang memahami erti pejuangan yang sebenaq...Biaq pi lah kat depa !!!