Tuesday, April 1, 2008

CERITA EMPAT PULUH EMPAT

Kelmarin ke Kraftangan semula. Beli mini seterika antik daripada tembaga buatan Terengganu. Sebut Terengganu, teringat mantan MBnya yang saya anggap sebagai perintis pembangunan hadhari di sana. Teringat semula kisah lalu, di mana kami adik beradik menggunakan seterika (iron) yang menggunakan arang tersebut, yang bukan saja berfungsi bagi melicinkan ’komot’, malah dalam masa yang sama untuk mengeringkan pakaian yang lembab. Tetiba terjumpa Abon dan Wan Razak (penyanyi lama dari Kelantan) kat tepi pentas sebelah gerai batik sutera. Berborak sakanlah pulak. Abon ke situ kerana ada undangan show. Begitu juga dengan abag Wan Razak yang membuat persembahan bersama kumpulan ’Balle Balle’.

Syok dan teruja bercerita dengan Abon dan abang Wan Razak pasal topik N.D Lala dan Rosli Selasih (komposer) yang dah jadi ’jutawan multilevel’. Cerita jugak kisah-kisah show yang pernah kami jayakan bersama. Dah terlanjur, sempat saya tanyakan kisah bagaimana ilham yang begitu 'baik' muncul untuk ’mencantikkan’ lagu ’Apa Dah Jadi’ versi lawak yang dinyanyikan oleh Ali Mamak dan Abon. Menurut Abon, pada satu ketika Ali Mamak call dia di rumah sekitar jam 1 pagi, mintak dia datang ke studio rakaman di KL. Dia yang masih mengantuk dan otak yang ’beler’ meredah pagi ke studio tu berseorangan. Tatkala tiba dilihatnya Rosli dan Ali macam ’orang mati bini’. Kusut masai wajah mereka. Maklumlah, bergelut sedari pagi hingga membawa ke pagi semula dok buntu untuk menyiapkan lagu Apa Dah Jadi tu. Kerana menurut Abon, Tan Sri S.M Salim bagi syarat pada Rosli Selasih, supaya andai lagu tu mahu dirakamkan semula ianya mestilah lebih baik lagi daripada apa yang pernah dihasilkannya. Itulah kata orang, idea ni jika dicetuskan secara kolektif pasti 'menjadi'.

Hasil kombinasi jitu abang Ali, Abon dan Rosli Selasih, maka jadilah lagu tu macam yang kita dengar hari ini. Jujur saya katakan bahawa kolaborasi Ali Mamak dan Abon memang ’menjadi’ terutama ketika beraksi di pentas lawak jenaka. Nak gamat lagi tambah Harun Salim Bachik. Baru ngam choiii ! Haru biru pentas dibuatnya. Pada Li (Rosli Selasih) dan N.D (Lala), selamat maju jaya dalam bidang bisnes multilevel tu.

Semalam posting komen untuk blog YB Datuk Raja Ahmad Zainuddin melalui Agenda Daily. Saya memang suka dengan Datuk Raja ni terutama kalau dia berhujah di Parlimen. Pasti ’kurang seri’ sikit kalau tak ada dia dengan Datuk Badarudin Amiruldin (bekas Ahli Parlimen Jerai). Kerana ’duo’ ini memang hebat berdebat ! Apapun, teruskan perjuangan anda dalam membela nasib rakyat di semua peringkat walau dengan apa cara sekalipun. Yang penting nawaitu kita. Namun, selepas proses ’overhaul’ ni, saya percaya BN akan kembali ’menyengat’ seperti waktu-waktu lalu ! InsyaAllah. YB Datuk Raja, jangan undur dalam FAM pulak !

Semalam Nyah kata nak hantar gambar reunion tempohari. Saya harap dapat candidshot masa potong kek tu. Sebut kek rasa 'seram' kat tekak ni ! Sebenarnya saya tidak gemar makan kek. Hari tu jamah sikit je. Punyalah 'menahan'. Harap kak Esah dan kakak-kakak lain tu tak berkecil hati. Entahlah, kekadang tu hairan jugak dengan kerongkong ni. Menu macam pizza, laksa Johor, spagetti, kek dan kueh almond London langsung tak pernah hinggap kat tekak ! Semua orang kata sedap. Sedap kat mana tak tahulah ? Masa kat KPNPM dulu, Kelab Sukan dan Kebajikan kami selalu jugak anjur majlis hari jadi, majlis perpisahan dan majlis-majlis keraian yang lain. Yang tak bestnya, bila bab menu mesti ada laksa Johor, spagetti atau kek. Tu lah pasal, orang macam saya ni terpaksalah dok belasah buah je kat tepi-tepi sudut. Apalah punya nasib !

Oh ya, pada kengkawan lama di KPNPM dulu tu, saya berharap agar mereka sudi untuk singgah sekejap ke blog ini. Mana tahu, ada cerita baru yang nak dikongsikan bersama. Dulu kan kita pernah anjur reunion kat hotel terkemuka di belakang Ampang Park tu. ’Best giler’ ! Amacam, buat sekali lagi nak tak ? Apa komen Cik Zuraidah, Encik Inau dan Encik Anuari, mantan-mantan pengerusi, Encik Sharudin dan sahabat saya saudara Abdul Aziz Haji Man di Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Rubakyah (PRO Kementerian Pelajaran), Encik Kamaruddin (Jabatan Pendaftaran Negara WP), kak G (JPM) dan lain-lain ? Jumpa lagi...

1 comment:

Anonymous said...

Hai Shah !
Lamanya tak menulis. Merajuk ker...? Rindulah pada kisah awak tuh !