Monday, April 21, 2008

CERITA EMPAT PULUH SEMBILAN

Seperti saya coretkan tentang biodata saya, saya cukup gemar membaca buku. Dan, percaya atau tidak, buku seperti buku cenderamatapun saya suka kumpul. Tak tahulah, dari dulu lagi saya gemar membaca. Ma’af kata, sehingga dalam ’bilik termenung’ pun saya mesti membaca sesuatu. Paling-paling tak adapun, huruf-huruf pada kad pengenalan pun turut saya baca. Sambil ’melepaskan hajat’ sambil membaca. Apa raaa...!

Buku karya YB Tan Sri Muhammad bin Muhd. Taib, saya beli sekitar 14 tahun lalu di sebuah toko buku dekat bangunan yang kini menempatkan Restoran Insaf, Jalan Tuanku Abdul Rahman. Dalam buku yang menterjemah pemikiran seorang tokoh penting Melayu yang bercakap soal perubahan minda bangsanya berjudul ’Melayu Baru’, saya tertarik bagaimana ianya digarap sebegitu rupa untuk menjadikannya suatu makalah yang baik. Menyelusuri kepadatan isinya yang ditulis secara pakej, meletakkan buku tersebut begitu mudah untuk difahami oleh khalayak pembaca, dan tentunya amat sesuai untuk generasi masa kini. Keterujaan saya kerana, melalui buku yang ditulis secara terus terang itu, kita dapat mencium keikhlasannya ke arah perubahan institusi Melayu dalam dunia yang begitu mendesak !

Pagi ini, dalam ucapan Tan Sri sempena Majlis Penyampaian Amanat dan Anugerah Cemerlang (APC) Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) 2007, Tan Sri selaku Menteri telah meluahkan ucapan yang penuh ’inti’ dan bervisi yang harus disambut oleh seluruh warga kerja KKLW dengan penuh nada positif. Yang mengkagumkan, sokongan Tan Sri kepada ’bos’ tetap utuh ! Inilah gambaran seorang tokoh yang sanggup terus berada dalam keadaan apapun senario politik yang melanda parti. Bukan lari dan meninggalkan nakhoda dalam situasi seperti mana yang dihasratkan oleh DSAI. Itu tak gentleman namanya.

Kepada Tan Sri jangan bimbang, meskipun nada komen di blog Tan Sri agak ’kurang menyenangkan’, namun saya kira ianya juga perlu dijadikan sebagai ’inti’ yang boleh mengukuhkan parti UMNO pada masa depan. Kelemahan parti kita selama ini adalah kerana kita tidak boleh menerima komen, terutama dari penulis blog. Tahniah dari saya selaku ’anak buah’ kerana Tan Sri telah menyertai club bloggers ! Selamat maju jaya ! Hidup UMNO !!! Jumpa lagi...

No comments: