Monday, April 21, 2008

CERITA LIMA PULUH

Hari Sabtu lalu Emi sekeluarga dari Sarawak datang rumah. Turut sama Nyah dan anak Nuri (Kak Ayu, Mimi dan Aliya). Emi dan Ita tak dapat datang kerana ada hal. Kesian mereka semua. Lapar. Tiba rumah saya jam 11.00 pagi. Tak ambil sarapan apapun sebelum tu, terus datang rumah dengan harapan dah ready segala juadah makan ’tengahari’. Sibuk punya pasal ditambah dengan mengantuk sebab malam tadinya mengemas bagai nak rak, langsung tak sempat ikut planning asal. Lebih teruk, saya tidur duduk semasa berdoa sembahyang subuh. Manja lupa nak kejut kot...Kesian mereka semua. Tapi syukurlah, berkat ketekunan, saya dapat siapkan juga menu sup ayam (dua ekor), sayur kailan goreng ikan masin, udang masak petai, kembung goreng, sambal belacan dengan ulam timun, selain buah-buahan sebagai pencuci mulut. Airnya pulak, orange sunquick ! Perghhh....penat wa cakap lu ! Terima kasihlah pada adik ipar saya, Hasnal yang sudi menumpangkan mereka dari KL ke Bangi, pergi dan balik dengan Toyotanya.

Lapar punya pasal, hampir habis makanan kena balun. Lepas tu siapkan air kopi dan cekodok ikan bilis daun sup. Habis jugak ! Syukur alhamdulillah. Kata Manja, kalau kita beri orang makan, rezeki akan ’murah’ masuk ke rumah. Semoga Emi sekeluarga tak serik datang rumah...Abid (isteri Emi) dan anak-anak tak datang, oleh kerana baru saja turun KL.

23 April saya akan ke Miri dan balik pada 24 haribulan. Lepas tu, terus ke Kedah hingga ke selatan. Kerja. Harap-harap dapat jumpa si kembar dan Mila bila ke Alor Setar nanti. Rindu benar rasanya kat mereka. Hari tu, Aye beritahu dia dapat 4 A 1 B, manakala Lidiya dapat 3 A 2 B dalam trial exam UPSR. Alhamdulillah. Mila pulak tak ada cerita baru. Itu ’budak macam-macam’ ! Banyak akai...

Akhirnya, saya berdoa semoga kita semua dirahmati Allah pada setiap masa dan ketika. Dan, semoga Allah selamatkan negara kita dari sebarang musibah yang melanda. Bye !

No comments: