Monday, August 11, 2008

CERITA LAPAN PULUH EMPAT

Hari Jumaat lalu (08.08.08) - sama dengan pembukaan Olimpik Beijing, saya telah mengacarakan majlis Glamourous Nurses Nite Kolej MAHSA, Batch 1/06, bertempat di Hotel Carlton Holiday, Shah Alam. Seperti saya katakan, mantan TKSU KPLB (juga mantan KSU Kementerian Belia dan Sukan), Y. Bhg. Dato’ Mohd. Ariff Abu Bakar adalah individu yang bertanggungjawab membawa saya untuk mengendalikan (sebagai emcee) bagi program tersebut. Terima kasih la Dato’. Terima kasih juga pasal duit tu. Saya ingat lagi email Dato’ kata nak tambah lagi RM200 setelah harga awal saya tetapkan RM500 (harga kengkawan). Eh eh, tak alih-alih ada lagi RM50. Apa ni Tok ? Tak best la macam tu...(Lain kali tambahlah lagi). Tetamu kehormat mereka ialah Puan Zaleha Saad, selaku Pengarah Kejururawatan Kolej MAHSA.

Masa rehearsel saya mendapat kerjasama penuh dari Rodi, Ketua Pengarah Program dan Wan (wakil ketua pelajar). Begitu juga dengan AJK mereka yang lain. Memang glamour sungguh malam tu. Siap ada red carpet lagi. Sempat juga saya pekena lagu Lambaran Terakhir (Ahmad Jais). Kata puan Esah (tenaga pengajar MAHSA) : ”Bebudak ni kalau masa kat class, kekadang tu cuma ikat satu tocang jer. Malam ni, berbeza sungguh. Melaram habis !”.

Saya terpaksa akui kebenaran kata-katanya. Semuanya nampak cantik. Semuanya manis. Semuanya menawan. Semuanya glamour. Teringat jugaklah masa tengah glamour jadi artis dulu, diapit oleh peminat-peminat. Tapi, mereka tu bukan peminat saya. Mereka sahabat-sahabat saya yang sporting. Banyak jugak posing maut yang saya aksikan tatkala bergambar kenangan dengan group-group mereka. Kalau ada Manja ni, jahanam aku !!!

Manja terpaksa duduk rumah Awai dulu kat Shah Alam tu. Sekitar jam 11.30 malam, Awai dan Zarinah (isteri) konvoi Persona Manja untuk ambil saya di Hotel Carlton Holiday. Risau manja agaknya bila tengok ramai awek misi ’daring-daring’ yang masih berlegar kat depan hotel tu. Jangan risau, ”awak” tidak ada duanya !

Esoknya, saya menjadi pengacara untuk majlis perkahwinan Eddy dan Syaz di Dewan Presint 16. Spoil sikit sebab selawat tak ada. Itula pasal kalau selawat pakai CD. Mungkin teknikal problem kot...Tapi, majlis berjalan lancar jugak, pasal ’orang lain’ tak tahu apa pengisiannya. Apapun, itu mungkin iktibar paling berguna kepada yang berkaitan. Memang nampak mudah majlis seperti itu. Emcee macam saya walaupun hanya menyediakan skrip (pantun dan seloka) dan mengacarakan majlis, tetapi saya mengutamakan profesionalisme. Macam hari tu, rostrum emcee pun tak ada pada awalnya. Microphone pun ’sebu’ semacam jer. Tapi, berkat dari pengalaman, semuanya beres. Terima kasih pada Cik Zuraidah Amiruddin (bekas bos saya di KPNPM) kerana saguhati yang agak ’lumayan’ tu.

Memang penat sungguh. Kerana sebelum itu, saya di Kuala Lipis mengacara function PM. Sampai tak boleh nak ikut Manja ke PD sempena majlis birthday Farhana. Tapi sempat juga kami belikan dia t-shirt Chelsea nombor 8 (Frank Lampard). Juga, purse Bonia dan kotak keronsang yang cute. Okey lah tuu...

Oh ya, masa kat Hotel Carlton Holiday tempohari, saya terserempak dengan group Akasia (Gang Starz). Sempat borak sekejap. Masa belum top ni, ala-ala jer lah. Nanti bila dah terkenal dan buat album sendiri tentu glamour dik ! Apapun tahniah kepada mereka yang telah berjaya ke peringkat akhir yang akan diadakan pada 24 Ogos ini. Akasia terdiri daripada Siti Halijah Dollah, Noorhafizah Sulaiman, Suria Mawarni Ramlan (sedap namanya), Nurul Ramdani Ahmad Khuzairi dan Ezdianie Hayatie Omar. Mereka akan berentap dengan One Nation Emcees, Paragon Child, 3.5 dan D’reborn. Kesian juga kepada kumpulan berbakat D’ Raz yang tewas malam tadi. Berdasarkan prestasi persembahan setiap minggu, saya meramalkan kumpulan dari Filipina, Paragon Child untuk juara musim kedua Gang Starz bagi meraih hadiah 100 ribu USD (RM310 ribu).

Sebenarnya sayapun tak tengok, sebab pergi mengecat bilik ofis baru Manja di Asia Jaya. Habis semua cat lebih-lebih kat rumah dulu saya kerjakan. Tinggal sikit lagi, sebab Manja nak pakai colour baru. Dari 6.45 petang hingga jam 10.45 malam baru selesai. Kerja kuat sungguh ! Itu first time saya masuk ofis Manja. Itupun selepas dia minta izin dari bosnya, Encik Wan.

Sebelum ke lokasi mengecat, singgah rumah Kak Long Shidah menziarah Pak Long. Kata Kak Long, mujur ada Haris (suami Shimah) ambil Pak Long dari hospital ke Cheras hari Jumaat lalu. Kalau tak, terpaksa tunggu Isnin pulak ! Dia dah minta kebenaran untuk ambil saya. Apapun, nampaknya Pak Long makin sihat. Cuma salam jer tak boleh, sebab tangannya masih sakit. Okeylah, kita jumpa lagi...

No comments: