Tuesday, August 19, 2008

CERITA LAPAN PULUH LAPAN

Saya mendapat panggilan daripada beberapa kengkawan lama masa kat kampung dulu ekoran cerita semalam. Malek dan abang Dolah Ali juga turut menghantar mesej kat saya, dan tentunya mereka dahpun baca cerita semalam. ’Ada’ hantar mesej kat ruang blog ni kata seronok baca, dan katanya kalau lama lagi borak hari tu tentu lagi banyak isi ceritanya. Memangpun...

Oleh kerana kita semuanya telah terpisah-pisah dek kerana tugasan masing-masing, jadi saya fikir eloklah direncanakan satu hari, ’Aidilfitri’ ini misalnya; untuk kita semua reunion kembali. Harap abang Dolah Ali, Uda Atan, Ateh Wak, Mamat Kutty, Anjang Isa, Mejer Naim (M), Alan Mohammad, Ada, Ajak, Namat, Pi’ee Ripin, Mail Montok atau siapa-siapa lagi kengkawan kita dapat usahakan perkara ni. Saya boleh bantu untuk gunakan blog ini sebagai medium hebahannya. Harap-harap ianya menjadi kenyataan.

Semalam saya terima call dari Encik Adnan UiTM, yang memaklumkan mengenai arahan TNC UiTM untuk menghubungi saya berkaitan satu perkara. Apapun, minggu depan saya akan membuat temujanji dengan pihak mereka. Terima kasih Y. Bhg. Prof. Dato’ Seri Ibrahim bin Abu Shah yang begitu prihatin...

Balik dari kerja semalam, saya telah membuat kerja-kerja ukiran kraf yang telah saya rangka sejak dua minggu lalu. Alhamdulillah, Manja telahpun menggantungkannya di ofisnya sebentar tadi. Cantik katanya. Sebenarnya saya memang suka kerja-kerja seni ni. Tidak hanya menyanyi, malah melukis potrait, kartun dan karikatur juga menjadi hobi yang cukup lama saya praktikkan. Saya pernah melukis kartun untuk Majalah BPR (komik) sekitar tahun 80an, penerbitan TNB, Majalah Muhibah, Akhbar Jiran, JPN, KPNPM, JHEOA dan beberapa lagi.

Juga, saya banyak terlibat dalam aktiviti penulisan genre kreatif di media cetak. Kadang-kadang terdapat juga rencana saya yang terlekat. Pernah juga rencana saya disiarkan dalam majalah MASSA (dah tutup kedai). Yang kerap ialah di ruangan komentar (Surat Pembaca) akhbar Utusan Malaysia. Kadang-kadang saya menggunakan nama Sharudin Abdullah, Hashah, ataupun Shah Bangi saja. Banyak juga isu yang saya timbulkan itu mendapat perhatian oleh pihak-pihak terbabit. Sebagai contoh, isu kasut yang diletakkan berselerak di ruang siar Masjid KLCC. Satu lagi, surat pembaca saya di ’kod’ oleh saudara Hishamuddin Rais, penulis dan aktivis reformasi yang pernah lari ke luar negara akibat tindak tanduknya yang berbaur ’kiri’ dalam buku terbarunya. Saya turut catatkan dalam blog ini terdahulu (harap dapat semak cerita ke berapa ?).

Hari Jumaat lepas, saya bertemu sahabat saya saudara Rahim Subuh yang menawarkan diri untuk menduduki Jawatankuasa UMNO Bahagian Batu, Kuala Lumpur. Sempat juga Rahim hulur Kad Keahlian UMNO saya (No Ahli : 03037922). Ada banyak perkara yang kami bincangkan sewaktu di pejabat beliau (rumah lamanya di Bandar Baru Sentul Fasa III yang diubahsuai menjadi sebuah pejabat).

Terus terang, saya suka berkawan dengan Rahim (Ketua Cawangan UMNO di situ). Sekarang Rahim dah senang, sebab tengok daripada penampilannya bersama ’Mercedes mata belalangnya’ - saya tahu beliau kini sedang meniti hari-hari yang penuh gemerlapan. Pesan saya, kalau memandang bintang di langit, jangan pula lupa rumput di bumi. Kesenangan dan kemewahan itu cuma kosmetik duniawi.

Rahim juga cerita bab dia dibelasah dalam satu blog. Saya kata sabar. Saya tahu, anda boleh bereskan tanpa sengketa. Saya kenal anda ketika kita di GB4B dulu. Masa tu regu kita bertiga (bersama Daud Kentar) kerap membuatkan pemimpin NGO-NGO belia yang lain seakan ’ngeri’ dan kerap menikus jer bila kita mula sahut bersahut berhujah. So, apa bezanya kini ? ’Rahim Subuh’ pada saya adalah satu jenama kukuh dan merupakan pewaris kepimpinan utama UMNO Bahagian Batu pada masa akan datang. ’Selamat maju jaya !’ Wasallam...

5 comments:

Anonymous said...

Aku setuju reunion !
Kalau Ateh boleh balik dari Pakistan, aku dari Hulu Selangorstan pun boleh gak !
- Orang Kampung Jaya

Anonymous said...

Bro Udin !
Kami orang Alah Batu pun nak joint sama boleh tak ?

Anonymous said...

JOM KEMPEN RAMAI-RAMAI KITA BUAT REUNION. SOKONG 200% !

Anonymous said...

Hi !
Apa kabo orang Kuala Slim ? Ingat lagi tak pada 'kawan' SMJK (I) Slim River tahun 1977 ?

Anonymous said...

Ada subsidi minyak tak utk reunion tu nanti ??????