Wednesday, August 13, 2008

CERITA LAPAN PULUH LIMA

Seperti saya pernah sentuh, sekitar tahun 90an saya menuntut di UiTM (dulu ITM). Masa tu ambil PJJ kursus DPA dekat Jalan Othman, PJ. Antara pensyarah saya Prof. Tan Sri Syed Aidid, TNC UIA. Seronok dan selesa belajar kerana 100% para pelajarnya dari kalangan bumiputera. Masa tu, Prof. Syed Aidid mengajar subjek Bahasa Inggeris. Sebijik perkataan Bahasa Melayu pun dia tak benarkan diucap waktu dalam kelas. Sebab tu, saya rasa pelajar UiTM adalah antara yang terlaris di pasaran kerja oleh kerana standardnya.

Bila MB Selangor kata UiTM perlu dibuka kepada kaum-kaum lain (10%) bagi menggalakkan persaingan di kalangan pelajar Melayu, saya jadi terkedu. TS Khalid ni cakap pasal kuota kepada kaum lain, macam cuba nak provok bangsa sendiri jer. Pesan saya, usah JUST orang Melayu. Tahu JUST tu apa ? ”Jangan Usik Sarang Tabuan”.

Pimpinlah negeri Selangor tu baik-baik. Had yang lain-lain tu biarkan mereka yang arif serta pakar menjalankannya. Satu ingatan saya, jangan keterlaluan dalam menerima segala bentuk permintaan dari rakan Pakatan Rakyat terutama oleh DAP ! Orang Melayu yang benar-benar Melayu, pasti tidakkan mengkhianati bangsanya !

Sekalung tahniah kepada pelajar-pelajar UiTM yang telah menunjukkan ketegasan dan keberanian anda. Macam ginilah baru dikatakan HERO MELAYU ! Cuma yang agak malang, bilamana perhimpunan membantah program anjuran Bar Council yang baru lalu, semacam hambar ekoran kurangnya sambutan. Apapun, tahniah kepada YB Zulkifli Nordin yang mengepalainya. Inilah baru digelar Melayu Islam yang sejati ! Tak kisahlah YB, biarpun kita berlainan anutan politik, tapi bila timbul bab-bab begini, di mana ’orang lain' mula memperlekeh Islam dan Melayu maka seluruh komuniti Melayu wajar bersatu dan menentangnya habis-habisan !

Saya pasti bilamana DSAI jadi PM nanti (insya-Allah TIDAK !), agaknya apa saja yang jadi hak Melayu dan Islam akan cuba dipertikai dan dimusnahkan. Saya menyeru kepimpinan Melayu dan Islam dari semua peringkat agar dapat duduk semeja dengan penuh rasa pertanggungjawaban demi membincangkan isu ini. Renunglah dengan sedalamnya. Jangan biar kan pepatah ”menang sorak kampung tergadai” menguasai kita. Kalau ini berlaku, maka bersedialah kita untuk menghadapi kehilangan apa yang kita ada selama ini. Jumpa lagi...

No comments: