Wednesday, August 20, 2008

CERITA LAPAN PULUH SEMBILAN

Apa kabar orang Kampung Kuala Slim dan Kampung Jaya ? Saya harap semuanya sihat-sihat belaka. Nyah call pagi ni beritahu adik saya Emi yang duduk di Sibu tu turun KL. Nak cari dodol katanya. Ikut Nyah, dia nak tolong cari kat Kompleks PKNS, Shah Alam petang ni. Saya kata nak beli kat Chow Kit. ”Kat kedai yang ’gigi emas’ tu ker ?”, tanya Nyah. Yalah, kat Chow Kit tu penuh dengan peniaga Indonesia yang bergigi emas. Dah macam Jakarta. Dari 10, satu belum tentu jumpa peniaga Melayu yang asli. Imigresen dan DBKL pleaselah, jangan buat-buat 'buta' !

Pagi ni pertama kali saya minum kat NZ Jalan Ampang. Kedai mamak baru yang serba serbinya nampak canggih ! Dengarnya, kos lebih RM dua juta untuk bina tempat tu. Itupun pasal teman saya si Mangis yang ajak. Biasalah mamak, modal sebesar tu, sekejap jer dia cekup balik ! Syaratnya harga mesti kaw-kaw punya ! Tapi harap kedai jer canggih, servicenya ya rabbi lintang pukang. Tunggu roti telur dekat ’seminggu’ baru sampai. Itupun pasal saya pi sergah tukang masak dari Bombay tu ! Saya harap pihak Imigresen tengok-tengok sikit kat situ, sebab ramai betul pendatang yang bekerja tapi tak reti Bahasa Melayu langsung. Entah-entah baru tiba pagi tadi dengan keretapi barang tak...?

Dah tercerita bab mamak ni, teringat saya kat ’mamak’ yang sorang ni - Tun Dr. Mahathir. Saya baca chedet.com pagi ni menyirap darah satu badan. Bukan sangat pasal saya orang UMNO totok. Kerja Tun ni kalau tak belasah Pak Lah, DSAI. Ini dua orang ni memang seteru dia yang paling besar. Tajuk blog dia terkini 'Rasuah Dalam UMNO'. Amboi sedapnya tajuk. Bebudak hingus bolehlah kelentong. Zaman Tun dulu berapa banyak penyangak yang telah Tun lahirkan ? Berapa bilion duit rakyat yang disonglap ? Istilah kroni yang popular itu wujud zaman siapa ? Baca buku baru ”Membina dan Memusnah Malaysia’ ? Saya tak ingat penulisnya, tetapi ianya adalah hasil tulisan bekas orang kanan Tun Razak dan Tun Mahathir sendiri satu ketika dulu. Semuanya ada dalam buku tu. Janganlah buat-buat lupa Tun. Atau, Tun memang spesis Melayu Yang Mudah Lupa ? Tanya Ezzam, kenapa sehingga kini dia meluat sangat dengan Tun. Tanya juga sebilangan orang PAS dan PKR termasuk Zunar (pelukis kartun) tu pun tak jemu-jemu mengkritik Tun dalam satira politiknya. Pikir-pikir betul jugak komen Nobita dalam blog Tun tu...

Saya pernah merumuskan tentang PRU 12 yang lalu, bahawa antara faktor kekalahan BN dalam PRU 12 adalah oleh tindak tanduk Tun (mantan PM) sendiri. Saya telah catatkannya dalam blog saya ini pada beberapa siri yang lalu. Dan, ianya bukanlah sangat kerana UMNO tak kuat. Tetapi kerana unsur-unsur khianat seperti ini. Sudah-sudahlah tu Tun. Kami tahu Tun bukan orang UMNO lagi. Jadi, Tun boleh belasah macam DSAI belasah UMNO ! Tapi, pikir-pikirlah sikit rakyat macam kami ni. Kasihanilah. Dah tak larat dah nak tengok adegan-adegan drama dalam kancah politik Malaysia ni.

Ketahuilah hakikat bahawa di kalangan anda sendiri ada antaranya yang cukup dikenali di peringkat global, kerana sebab-sebab tertentu. Saya ke Mekah hari tu pun jemaah dari serata dunia Islam yang saya temui asyik sebut nama Tun. Hebat tu ! Jadi, kenapa tidak dibina negara ini dengan kombinasi kerjasama antara anda dan orang-orang yang anda pernah pimpin dulu ? Saya bimbang, jika berterusan kita asyik tuduh menuduh, kata mengata, kutuk mengutuk begini, yang untung nanti ialah musuh-musuh kita di luar sana. Termasuklah musuh-musuh Islam. Tidak hairanlah, jika sudah ranap semuanya, baru pemimpin-pemimpin datang mencari rakyat untuk mendapatkan mandat. Bahawa kita perlu mempertahankan negara ini dari ancaman musuh. Pooodahhh ! Apa punya haprak ! Kesentosaan dan kesejahteraan apakah ini ?

Orang macam Tun boleh pergi mana-mana dalam dunia ni seperti yang Tun suka, sebab Tun ada duit, ada pengaruh. Saya masih ingat komen Tun untuk duduk di luar negara kalau DSAI memerintah. Baguslah ! Tapi, rakyat marhaen macam saya, di bumi inilah tempat tinggal dengan keluarga sehingga kami di penghujung nyawa. Usah kata nak keluar negara, nak balik kampung sesekalipun belum tentu dapat, dek duit yang memanjang saja tak cukup ! Tolonglah sesekali dengar rintihan kami.

Jika Tun teruskan jugak aktiviti tersebut, saya pasti DSAI akan menang mudah di Permatang Pauh. Tapi, perlu diingat bahawa faktor kemenangannya bukan kerana dia 'sangat' kuat, tetapi kerana orang-orang macam Tun ! Sehubungan itu, saya merayu pada Tun supaya membiarkan Pak Lah dan jentera BN menentang DS Anwar Ibrahim (yang nampaknya beriya-iya benar nak ke Putrajaya) dan sekutunya di sana.

Malang sedikit kerana imej mereka agak tercalar hari ini, kerana dua anggota EXCOnya di Perak disiasat oleh BPR atas tuduhan rasuah. Nampaknya akan ada pilihanraya kecil yang baru nanti, jika kes ini ada bukti yang kukuh. Kes di Selangor, mengenai penangkapan anggota Band NRG dan pengunjung kelab malam oleh JAIS pun telah mula menimbulkan bibit-bibit yang kurang enak antara PKR dan PAS. Begitu juga dengan isu kuota 10% bukan Bumiputera UiTM dan sokongan padu DSAI pada Hindraf yang boleh menambahrenggang pakatan yang rapuh itu. Kita tunggu sajalah akhirnya nanti ending sandiwara-sandiwara ini...Wasallam.

2 comments:

Anonymous said...

Bro ! Kau belasah 'orang tua' tu cukup-cukup, kasihan kat dia laaa...

Anonymous said...

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah
Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu MEMOHON AMPUN DAN MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja, semoga kita dapat menj alan i ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, Insyaallah.



Selamat Menyambut
Ramadhan Al Mubarak.