Thursday, August 7, 2008

CERITA LAPAN PULUH TIGA

Hari tu lepas buat pembetulan skrip emcee kat pejabat RISDA Lipis dengan Puan Zaniah Ahmad, saya dibawa oleh pemandu jip RISDA ke rumah Dato’ Siti Nurhaliza Taruddin. Itu sekitar jam 8.30 malam. Kalau tak silap nama tamannya Taman Lipis Baru. Kagum habis saya. Terus call Manja. Punyalah banyak kereta, macam-macam jenis. Menurut rakan supir kita tu, kalau nak tahu Dato’ Siti Nurhaliza dan suami balik Lipis, kena tengok lampu tingkat atas tu menyala terang benderang. Oooo...ada yang skodeng yek ?

Saya kagum dengan lay-outnya, lanskapnya, dekorasinya, dan colournya (kat luar jer). Wuih..nampak grand sungguh ! Saya fikir tentu nilainya jutaan ringgit jugak. Dan, saya percaya...Siti sebagai anak seni yang berjaya, kalaupun bukan berkahwin dengan Datuk K yang kaya raya tu, pasti hidupnya senang lenang jugak ! Sejuk perut ibu yang mengandung. Cuma sekarang agak cool sikit...

Saya diberitahu juga, bahawa rumah pertama yang dibeli kat situ hanya jadi tempat bela kucing. Eh, ye ke abang driver ni ? Apapun, saya cukup teruja dengan apa yang telah saya lihat. Tentulah setiap warga taman tu serta Lipis khususnya, berasa bangga dengan pencapaian anak tempatan mereka. Sebut bab Dato’ Siti ni, tertanya-tanya jugak, bilalah Kerajaan nak bagi anugerah Dato’ pada Allahyarham Sudirman Hj. Arshad, penyanyi rakyat dari Temerloh yang juga penyanyi nombor satu Asia satu ketika dulu ? Kalau Tan Sri P. Ramlee dapat masa dah tiada, tak mustahil Sudir juga layak, kerana dia adalah ikon seni kebanggaan rakyat semua kaum (selain penyanyi, beliau juga memiliki Ijazah dalam bidang Undang-undang UM).

Semasa hayatnya, saya kerap juga bersama beliau di majlis-majlis rasmi PAPITA atau SENIMAN. Pernah sekali di Stadium Merdeka, ketika beliau rancak berborak dengan Mama (Allahyarhamah Puan Sri Saloma) sempat bagi signal ’bagus’ apabila saya tunjukkan spek jenama Sudir yang saya pakai. Masa tu top spek gulung Sudir tu.

Saya juga akrab dengan abang Dhalan Zainuddin. Kalau bab main bola, memang saya suka ikut group dia. Abang Dhalan ni adalah merupakan pemain bolasepak Malaysia B, yang pernah bermain di luar negara seperti di kejohanan Piala Kemerdekaan Vietnam, Piala Raja Thai dan Laos. Zaman saya, yang top main bola untuk artis (PAPITA) selain abang Dhalan selaku kapten ialah Raffi Hussein, Ben Nathan, Razis Ismail, Dharma Harun Al-Rashid, ND Lala, Hanafiah Yunus, A.R. Badul dan beberapa lagi. Saya main sebagai simpanan saja. Sesekali bila ada yang pancit, dapatlah tunjuk skil. Itu pun ada jugak pasukan dari luar negara yang nak beli. Tahu negara mana ? Entahlah, saya pun dah tak ingat...(Kelentonglah tu...).

Encik Rashmiz tanya kenapa pagi-pagi pergi Lipis ? Ooo...sebab hari tu kami kena rehearsel jam 9.00 pagi kalau tak silap. Itula pasal subuh sa’i dah pergi. Almaklum, tiga empat jam jugak nak tiba sana. Mujur brother supir kita (saya panggil ’orang muda’) cekap bawak bas tu. Memang orang kat KKLW semuanya komited dalam tugas. Oh ya, semalam lupa nak beritahu yang dalam bas tu ada juga Cik Ruby, PRO KKLW dan PRO INFRA. Mereka duduk depan saya.

Semalam juga Manja balik dari Alor Setar. Risau saya. Iyalah, siapa tak sayang isteri beb ! Dia turun kat stesen bas Jalan Duta. Lepas Manja solat jamak dan pekena nasi lemak Chow Kit dua bungkus yang saya beli, baru balik. Kereta park kat tempat kerja Manja di Asia Jaya.

Oh ya, kelmarin Nyah hantar mesej kata anak Kak La (bekas warganegara 28H) nak kawin pada 9 Ogos ni. Alamak, saya tak dapat pergi sebab dah komit dengan Cik Zuraidah untuk jadi emcee kahwin anak saudara dia (Eddy dan pasangannya Syaz) kat Komples Kejiranan Precint 16, Putrajaya. Sorilah Kak La. Nyah pun kata dia tak dapat pergi sebab ada hal lain. Apapun, didoakan agar majlis yang berlangsung akan berjaya sepertimana yang dirancangkan. Insya-Allah.

Sentuh sikit bab DSAI. Hari ini beliau didakwa di Mahkamah. Kini badan kehakiman yang bakal menentukan nasibnya. Saya simpati jugak kat Saiful tu, kerana dia jugak berhak untuk mendapatkan keadilan bagi dirinya. Jika PKR mengagung-agungkan keadilan rakyat, inilah masanya harus ditunjukkan kerelevanan slogan keramat parti tu. Biar Mahkamah memutuskan. Sembilan orang lawyer rasanya berbaloi. Allah maha tahu dan maha bijaksana. Kebenaran akan berpihak kepada yang hak ! Sebagai rakyat, kita harus terus berdoa agar apa yang berlaku ini tidak akan menjadikan negara kita terus terjerumus dalam kancah seperti masa lalu. Bye...

1 comment:

Anonymous said...

En Shah, masa pegi umah Dato' Siti tu tak ambil gambar ke? boleh post gambar tu kat, biar semua org boleh tgk???