Monday, August 25, 2008

CERITA SEMBILAN PULUH SATU

Saya bertemu Mamat Ibrahim (Mamat Kutty) sempena program Fiesta Usahawan Luar Bandar di Kg. Sri Batu, Kuala Lumpur pagi semalam. Sebenarnya saya di sana kerana menjadi pengacara majlis bersama kak Zainun dari KEMAS Wilayah Persekutuan. Tahun lalu, saya juga menjadi pengacara program yang kali pertama diadakan di Dataran Merdeka. Terkejut juga bila disapa Mamat. Rupanya dia membawa peserta pertandingan kompang dari Kalumpang. Mamat beritahu Darus (abang Doi, Dobot, Leha, Hussein dan Under) baru meninggal dunia. Kalau tak silap Mamat juga ada kena mengena dengan keluarga arwah Darus melalui perkahwinan kakaknya dengan Doi. Sebut pasal Hussein family, teringat Mat Copot bekas orang kuat persatuan bolasepak Perak tu.

Saya bila terjumpa orang kampung mesti teruja punya. Sebenarnya saya nak Mamat tunggu sebelum balik semalam, sebab saya nak hadiahkan baju yang saya pakai pada program tu padanya. Takpa lah, lain kali kalau ada rezeki, saya akan hadiahkan baju tu. Lagipun bosnya, YB Datuk Khusairi Termizi (ADUN Slim) call suruh dia cepat balik !

Sebenarnya dah beratus program peringkat Kebangsaan yang saya jadi pengacaranya sejak tahun 1980. Tapi, program ini menjadi satu-satunya yang saya tidak terlibat dalam sesi raptai. Tak silap siapa, silap jangkaan saya jugak. Hari Sabtu mereka ada raptai pada jam 6.00 petang. Saya tiba di lokasi dengan kereta KEMAS (pemandunya sdra. Jamal abang kepada pelakun Nasir Bilal Khan). Dari Bangi saya terperangkap dalam jem yang teruk, kerana ’peminat’ MAHA hari terakhir. Kabarnya 1.3 juta berkunjung MAHA kali ini. Syabas YB Tok Pa. Penghargaan juga perlu dikalungkan kepada mantan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, YB Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana telah mempelopori usaha tersebut.

”Terima kasih saudara Shah, pengacara import - dari mana Shah ?”, mukadimah spontan KSU sewaktu menyampaikan ucapan perasmian penutup. Saya terkedu...kemudian jerit dari bawah, ”Orang Asli !”. Dalam hati saya...sampai bila kat JHEOA entah ? Balik dari program tu saya belikan kerepek ubi untuk Manja. Satu plastik besar ! 10 kali raya belum tentu habis !!! Banyak tuu !!! (Taklah, gurau jer...).

Esok pilihanraya Permatang Pauh. Pilihanraya yang penting bagi DSAI dan Pakatan Rakyat. Ikut ’jeninnya’ lanskap politik Malaysia bakal berubah jika DSAI menang. Saya pula optimis BN mampu menang kali ini. Saya fikir, pemilihan calon amat penting. Sebab tu Tok Uban (Datuk Ariff Shah) dipilih. Saya dengan dia cakap Cina kat TV hari tu. Kalau tak tengok, pasti saya ingat Ah Kow, Ah Lan atau Ah Ah berucap !

Rayuan saya kepada semua pengundi agar keluar mengundi. Gunakan hak anda untuk memilih wakil yang disokong. Jangan memilih berdasarkan emosi. Dan, jangan pula memilih bersandarkan kepada janji manis calon yang belum tentu dapat ditunaikannya. Saya suka membuat ramalan : BN 25,000, PKR 18,000, AKIM 40. Yang lain, undi rosak ! Ada juga kengkawan yang pelawa ke sana (Permatang Pauh). Maaflah, sebab sibuk sangat dengan hal-hal rutin, terpaksa tolak pelawaaan tersebut. Lagipun kengkawan dari UMNO Bahagian Batu tentu dah ramai yang ke sana kot...Semoga BN berjaya !

Ada kawan bawak cerita tentang majlis kahwin anak mantan 'pegawai besar' JHEOA, sabtu lalu. Katanya jemputan 1,000, yang datang tak sampai 100. Betul ke ni ? Macam tak percaya pulak. Bukankah dia ni selalu mendakwa buat majlis yang hebat dan ’perfect’ ? Kalau orang lain buat majlis, selalunya dia akan tegur, komen dan belasah cukup-cukup. Berbulan tak habis cerita tu dari mulutnya ! Majlis dia ni agaknya bertahunlah pulak dia nak lupa kot ? Bye...

2 comments:

Anonymous said...

encik shah, bila nak belanja kami makan ni, ketam golek ke????

Anonymous said...

Betoi ker cerita tu ? Kah, kah, kah ! Padan muka dia iye ?