Tuesday, February 26, 2008

CERITA LIMA BELAS

Saya datang KL pada tahun 1998. Lepas setahun kerja kat kampung. Kalau saya ingat nanti saya cerita bab kerja kat kampung. Sebab saya ni jenis ’hiper pelupa’ jugak ! Cerita yang ni masih ada saki baki memori lagi, itu yang kena cepat-cepat tulis tu. Di KL saya tinggal dengan kakak nombor dua saya yang saya panggil ’Nyah’. Dalam rumah dia, punyalah ’sardin’. Tak silap saya pernah satu masa tu sampai 12 orang ! Bilik tidur ada tiga. Bilik air cuma satu. Kebanyakan mereka ni kerja shift. Saya tak ingat sangat nama-nama mereka, tetapi antaranya Kak Sariah, Kak Esah, Siti ’Umbrella’ (adik kak Sariah), Kak Angah, Ani, kak Kiah (kurus), Chom (adik kak Kiah kurus), kak Kiah (gempal), kak La dan kak Yam. Semua baik-baik belaka. Mesra sungguh !

Nyah suruh tinggal dengan dia kat rumah No. 28H, Jalan 16, Sungai Way tu. Saya tak ada choice. Ingat tu nak pindah jugak kat rumah sepupu. Agaknya Nyah bimbang lepaskan adik dia tinggal dengan orang lain. Syok kat sini, Nyah support. Biasalah, mula-mula sampai KL kena ‘culture shock’ pulak ! Tengok orang pakai seluar short sikit dah ingat lain. Maaf, masa tu ingat macam ’Ipoh Mali’….Tapi lama-lama dah jadi ‘mangli’ (terbiasa). Nak jadikan cerita satu masa tu kena pindah jugak, sebab satu perkara yang ’mengaibkan’.

Masa tu bulan puasa, jadi kebiasaan diaorang bangun dulu, masak ke hapa ke untuk bersahur. Aku dok berlengkor lagi kat hall luar tu. Masa tengah sahur kak Yam sound, ”Haa tadi nampak...(ada lagi ayat power) !” Semua pakat gelakkan. Punyalah malu ! Birat rasa muka. Rasa macam kena tampal kulit kura-kura. Esoknya terus pindah kat rumah sepupu (abang Khar) tak jauh dari rumah Nyah. Kepala kakak-kakak tu semuanya brutal giler ! Itu la pasal, malunya sampai sebulan tak habis kau ! Tapi. Memori itulah yang paling mahal. Saya sorang je ’kumbang’ kat rumah tu, walaupun kekadang abang Mat yang kerja supir bas mini (boyfriend kak Esah), boy friend kak Angah dan Hassan (adik kak Esah) datang rumah. Oh ya, rumah tu berjiran pulak dengan geng yob-yob Perak. Antara yang saya ingat namanya ’Kome’ (boyfriend kak Kiah gempal), Mokhtar, Din, Piee dan beberapa lagi.

Mula-mula kerja kat Jalan Pahat, Shah Alam, di kilang Associated Plastic Industry (API). Penuh dengan rakan-rakan dari kaum Jawa Kelang. Geng ‘tempe’ beb ! Tugas saya mudah, jadi kelendan van yang ulang alik hantar barang kat Salak Selatan. Pemandunya seorang lelaki India. Kemudian kerja kat Lam Seng Plastic Industry, di Jalan 222, PJ. Kerja kat sini tugasnya ringan jugak. Duduk kat bahagian printing. Satu hari tu punyalah leka, separuh tapak tangan masuk mesin. Apa lagi menjerit macam nak ’giler !’. Mujur supervisor Cina tu stop enjin mesin yang macam mesin air tebu tu. Kalau tak, jadi OKU lah sampai hari ni. Di sini ramai budak-budak Nogori. Eden pun cakap Nogorilah !

Lepas tu saya kerja konduktor mini bus. Best giler jugak. Bas kecik muat 25 orang, driver tu bawak sampai 40 orang. Mampus ! Semanjang je saya kena tinggal dengan bas. Sebab sebagai konduktor, saya akan minta penumpang anjak ke belakang untuk memberi ruang pada yang lain untuk masuk sama. Arahan di buat dari luar bas. ”Belakang, belakang, belakang !!!”, jerit saya. Last-last, vroooommm...bas tu ’blah’ gitu je. Terkulat-kulat saya kena tinggal ! Driver bas mini tu kekadang bukan sedar. Yang dia tahu mesti cepat, trip mesti cukup. Nasib dialah, kalau ada yang jujur tu bayar, kalau tak, free jelah hari tu. Sat lagi masa dia balik Sungai Way, saya kena semburlah ! Masa tu mana ada train LRT. Bas Sri Jaya yang panjang tu pun tak muat memanjang untuk membawa penumpang pergi dan balik kerja. Datang satu, satu penuh. Datang dua, dua penuh. Kalau bas tu boleh bercakap, dia akan kata : ”cukup-cukuplah tu abang driver sayang !”. Sambung esok...

1 comment:

Anonymous said...

kecyan pak tam kena tinggal dek bas :-)pandang je bas tu gerak ek ...