Tuesday, September 16, 2008

CERITA SERATUS TIGA

APA DAH JADI DSAI, NAMPAKNYA IMPIAN 16 SEPTEMBER 2008 TIDAK LANGSUNG MENJADI KENYATAAN ! TAPI TAK APA, MEMINJAM UNGKAPAN POPULARNYA, ”LAWAN TETAP LAWAN”, MAKA SAYA RASA DSAI TAKKAN BERPUTUS ASA. ”CUBA TETAP CUBA”. TERUSKAN ANGANAN ’MAT JENIN’ TU, HINGGA PENYOKONGMU JEMU...

Saya kesian dengan DSAI, kerana bukan mudah untuk mencipta teori ”kelentong ” macam tu ! Apapun, syabas kepada semua yang telah terpedaya. Kalau anda masih setia untuk mengekori langkah DSAI, maka teruskan...Tapi awas, manusia normal hanya membenarkan dirinya diperdaya sebanyak-banyakpun dua kali. Kalau dah berpuluh kali....”Lu pikirlah sendiri !!!”.

Oh ya, semalam saya posting cerita pelakon veteran abang Karim Latif. Tup-tup malam tadi TV2 siar cerita Ahmad Albab sutradara P. Ramlee. Yang berlakon sebagai Safar tu, itulah Karim Latif. Mantan Pengarahlakon saya semasa di Pentarama dulu. Terlalu banyak kenangan manis dengan abang Karim ni. Tapi, satu yang saya tak boleh lupa ialah bab saya, abang Karim dan kengkawan saya Mohd. Hatta Ibrahim, Rosli Harun (masa tu Ketua-ketua Artis) duduk dalam satu bilik di Pejabat Penerangan Langkawi (kerana bilik hotel semua full house). Saya satu katil dengan abang Karim. Manakala Hatta dan Rosli satu katil yang lain. Tapi kedudukannya sebelah menyebelah.

Nak jadi cerita, saya ’termimpi’ jadi koboi yang baru balik dari berlawan dengan Red Indian dan tiba di Cafe untuk minum. Gansterlah katakan. Ganas tu ! Jadi, koboi nipun melompat turunlah dari kuda untuk parking. Tup ! Kasar bunyi kaki mencecah tanah merah. Boot kulit tu ! Kemudian, sepantas itu saya melihat abang Karim bangun dan duduk di birai katil. Macam tak puas hati jer...(Had ni bukan adegan mimpi lagi).

Saya mula sedar dan buat-buat gosok mata. Sebaik terpandang muka dia, apa lagi hangin satu badan diapun mulalah mengganas.

Saya : Ngapa bang ?
Abang Karim : Awak tidur tu elok-eloklah sikit !!! (Tengkingnya).

Ooo...rupanya yang kaki saya jatuh berdetup tadi tu bukan ’mendarat’ atas tanah, atas perut abang Karimlah yek ? Halamak ! Panik betul...

Lapas tu apa jadi tau. Masa masih panjang lagi, baru jam 2.00 pagi. Bimbang pulak tragedi ngeri tu berulang, sayapun terus dapat idea untuk ikat kaki saya dengan tuala nipis (yang saya cilok dari hotel murah dulu - ala, yang ada line merah, kuning, hijau, putih tu. Baru rasa selamat sikit. Pagi esoknya saya cuba nak buat lawak bodoh dengan dia. Apa lagi, kena sergahlah sebijik. Agaknya, abang Karim menyesal betul tidur sekatil dengan saya. Yang si Hatta dengan si Rosli tu pakat gelakkan saya. Tragis betul peristiwa tu...Harap-harap tahun ni dapatlah saya bertemu abang Karim di mana-mana. Kita jumpa lagi yek...

1 comment:

Anonymous said...

Boringlah asyik citer Nuar jer. Buatlah cerita ayam belaga ker, kucing beranak ker. Apapun, citer kau tentang mimpi turun kuda tu kelakar giler ! Kuang, kuang, kuang...