Monday, March 17, 2008

CERITA TIGA PULUH TIGA

Kabarnya pagi ini MB Perak akan mengangkat sumpah jawatan. Terengganu bagaimana ? Perlis ? Apapun, semenjak dua tiga menjak ni nampaknya tak habis-habislah cerita ’kemelut’ Menteri Besar. CM (Chief Minister) Lim Guan Eng dah ok. Pada pandangan saya, beliau sudah wajar dikurniakan dengan anugerah “Datuk Seri” oleh Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang. Begitu juga di Kedah, Perak dan Selangor. Mungkin juga di Wilayah Persekutuan ?

Sebut bab anugerah ni, saya pernah menulis di sebuah media arus perdana mengenai perlunya diberi pertimbangan kepada individu parti pembangkang, yang turut sama berperanan dalam membangunkan negara. Orang-orang seperti Lim Kit Siang, Karpal Singh, Ustaz Nasharuddin (Timbalan Presiden PAS) dan lain-lain yang agak berwibawa wajar mendapat gelaran ‘Datuk’. Barulah ‘sejuk’ sikit bahang dalam dada mereka. Ini balik-balik kita rekomen pada orang yang tak berapa banyak jasa atau jelas sumbangannya. Artis-artis pun dah berderet dapat Datukship ! Kita harus rasional dalam perkara ini. Keadaan ini juga menjadi ‘barah dalam daging’ pengundi senyap/protes. Harus ada perubahan dalam setiap sektor kehidupan di negara ini. Barulah usaha untuk memartabatkan bangsa dan negara Malaysia ke persada dunia dapat dilakukan secara konsisten !

Dah terlanjur sebut pasal Ustaz Nasharuddin, teringat saya pada suatu ketika. Kalau tak silap, masa tu Mukamar PAS di Alor Setar sedang berlangsung, di mana saya berborak dengan beliau kat lobby hotel empat bintang. Kebetulan saya menginap di hotel yang sama atas satu urusan peribadi. Banyak yang kami sentuh. Antaranya peranan DSAI dalam lanskap politik negara. Beliau nampak optimis mengenai perkara ini. Bahawa pada satu hari akan lahir pemimpin yang ’disegani semua pihak’ untuk menjadi nakhoda negara ! Itu saya tak setuju. Kerana masa tu saya masih percaya pada turutan RAHMAN. Sudah pasti selepas Abdullah, Najib akan menyusul iaitu pelengkap huruf ”N” yang terakhir. Apapun, kita serahkan pada Allah semuanya. Najib ke, Anwar ke, Hadi ke, yang penting ’Melayu’ mesti menjadi ketua Kerajaan ! Manakala kuasa Raja-Raja Melayu mesti terus dipertahankan. Tak boleh ada "Timbalan Raja" seperti Raja Vellu atau Raja Lim. Lantaklah mereka nak wujudkan Timbalan MB ke, Timbalan CM ke. Jangan buat ’gila’ wujudkan Timbalan Raja pulak ! Haghu Malaya nanti !!!

Dalam pada itu, saya turut membaca surat Mukhriz Mahathir yang agak membingungkan itu. Apahal ni ‘bang’ tak sabar-sabar ? DSAI dulupun pasal tak sabarlah jadi macam tu. Tanyalah bapa anda ! Be cool and be gentleman. ‘Jangan dedah rumahtangga kita pada orang luar’. Biar peringkat grassroot buat keputusan pulak lepas ni. Tak lama lagi mesyuarat peringkat Cawangan UMNO. Kat situ baru sesuai. Ambil majoriti. Kalau majoriti kata tak nak Pak Lah, rasanya Pak Lah reda. Ini main desak-desak gini, mirip macam surat suruh letak jawatan Tun M kepada Tunku dulu je. Like father like son. ”Orang” kat keliling dok tepuk tangan. Rasakan Melayu bercakaran sesama sendiri ! Tentulah ada implilkasi daripada surat anda sepertimana anda juga menyedarinya. Niat untuk selesaikan satu problem, kini terpaksa berhadapan pula dengan satu lagi problem yang lain ! Sesuatu keputusan secara konsensus, apabila berlaku ’kegagagalan’ janganlah kita menuding jari kepada pihak lain. Kira ok lah tu Pak Lah pilih anda bertanding di Jerlun, walaupun ada beberapa senarai nama lain yang dicadangkan oleh bekas MB Kedah yang lalu. Berterima kasihlah sikit...Sekali lagi ”be cool man ! ”.

Nampaknya tak jalan jugak cerita Pentarama sepertimana yang diminta oleh rakan-rakan saya tu. Bebanyak sori haaa ! Sabar, kerana ’sabar adalah separuh daripada iman’. Oh ya, pada 20 Mac 2008 ni kak Esah ajak join re-union kat rumah dia di Kampung Medan, PJ. Pada kengkawan yang pernah tinggal kat rumah 28H tu, jangan lupa datang. Kak Yam dah ofer saya dan Nyah naik kereta dia. InsyaAllah, kita jumpa di sana !

No comments: