Thursday, March 13, 2008

CERITA TIGA PULUH

Satu guard marah-marah pagi ni sebab katanya Langkawi la ni kecoh pasal tambang feri dah naik lagi. Eh, betoi ka ? Takpa, itupun yang orang Kedah nak kan ?

Akhbar The Sun yang biasanya agak pro-pembangkang BN, pagi ini keluar cerita highlight lagi : ‘Cracks in Perak coalition - DAP assembleymen to boycott PAS MB’s swearing-in ceremony today’. Akibat pemilihan Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin, 54, dari PAS oleh Baginda Sultan Perak, telah membuatkan Lim Kit Siang ‘hangin satu badan !’. Lihatlah betapa rapuhnya perikatan mereka. Kita tunggu lagi apa nak jadi lepas ni...

Kelmarin saya kata BABI saja akan berleluasa, tapi ada satu isu lagi yang mungkin akan menyebabkan orang Melayu rasa tak senang duduk, khususnya di negeri-negeri yang ditadbirurus oleh pembangkang BN. Isu pembinaan kuil, tokong serta juga church. Mampukah kita bersuara atas perkara ini ? Kita akan lihat nanti jaguhan-jaguhan Melayu yang ’dah tak bergigi’ dok sibuk mempersoalkan mengenai isu ini sepertimana di Pulau Pinang tempohari, di mana orang Melayu mula ’meminta belas ihsan’ DAP mengenai pemansuhan DEB ! Maka wahai orang Melayu, pilihlah DAP lagi !

Saya cuma melihat satu perkara yang boleh menjadi pengajaran besar kepada orang Melayu umumnya. Jika kita tidak bersatu, maka sebarang kemungkinan untuk kehilangan satu demi satu hak-hak istimewa orang Melayu, lambat laun pasti akan berlaku. DYMM Sultan Perak menerima penghinaan pertama dari mereka. Lazimnya, orang Melayu dan rakyat jelata lain-lain kaum di sesebuah negeri beraja tidak mungkin menderhaka kepada rajanya. Sesungguhnya, pemulauan DAP pada sesi mengangkat sumpah oleh anggota Dewan Undangan Negeri Perak hari ini adalah manifestasi dari keangkuhan DAP ! Apa kata PAS dan PKR ? Kita tungguuu...

Oklah, saya tinggalkan anda dengan persoalan tersebut. Sendiri tanya, sendiri jawab ! Jumpa lagi...

2 comments:

Anonymous said...

betul pak tam. DAP dh menunjukkan belangnya. x smpi 1 mggu memerintah ek. kt trg pun msh jd persoalan lg.siapa MB?dgr kata Sultan murka dgn bekas MB dulu.x taulah pk tam. main dgn politik ni mcm2 cter ada. kita tggu dan lihat jelah ek :-)

Anonymous said...

betul tu....pengajaran buat org melayu kite. Jgn sesekali memberi kuasa kepada orang luar. Belajar dari sejarah kesultanan dahulu. Sekarang bukan masa utk menunding jari tapi persiapkan diri dengan rancangan akan datang. Perkasakan orang melayu semula.